dinsdag 24 juli 2018

Salade met gegrilde groenten, gegrilde nectarine en buffelmozzarella

Mocht je je afvragen wat je moet eten met dit heerlijke weer: hier heb je je nieuwe lievelingssalade! Een heerlijk gerecht met veel groenten, het ziet er mooi uit en eigenlijk is alles gewoon lekker met buffelmozzarella! ;-)


Nodig (2 personen):
- Courgette, halve
- Aubergine, halve
- Cherrytomaten, 6 stuks
- Rauwe ham, 4 plakken
- Veldsla, 4 handen
- Nectarine, 1 stuk
- Buffelmozzarella, 1 stuk
- Pijnboompitten, 1 el
- Pesto, 1 el

Voor de dressing
- Olijfolie, 1 el
- Knoflook, 1 teen
- Balsamicoazijn, 1 el
- Limoensap, 1 tl
- Oregano, 1 tl

1. Verwarm de oven voor op 200 graden. Snijd de courgette in de lengte in dunne repen en de aubergine in ronde plakken. Besprenkel met olijfolie, peper en zout. Plaats de cherrytomaten in een kleine ovenschaal en besprenkel met olijfolie en zeezout. Plaats 12 minuten in het midden van de oven.

2. Verwarm de grill pan (of paninirooster, kan ook) en grill de courgette, daarna de aubergine. Snijd ondertussen de nectarine in dunne plakken. Grill die daarna.

3. Maak de dressing door de ingrediënten voor de dressing te mengen.

4. Verdeel de veldsla over een schaal. Leg de courgette erop en daarna de aubergine. Verdeel vervolgens de nectarine, de rauwe ham en de gepofte cherrytomaten. Verspreid de pesto in kleine hoeveelheden over de groenten. Verdeel de pijnboompitten over de salade (eventueel geroosterd, gaat bij mij altijd mis...) en leg de buffelmozzarella er bovenop. Besprenkel de salade met de dressing en nog een finishing touch met peper en zout. Enjoy!

maandag 16 juli 2018

Tomatentaart met feta, basilicum en pijnboompitten

Weer even terug van weggeweest: ik was namelijk op vakantie. Tijdens vakantie en heel veel uit eten gaan krijg ik altijd weer extra zin om te koken. Lekker veel receptjes opgezocht om inspiratie op te doen, om het vervolgens zelf net even anders op tafel te zetten. Zo ook met deze tomatentaart!


Nodig (4 personen, bijgerecht):
- Bladerdeeg, 9 vellen 
- Vleestomaat, 1 stuk
- Grote tomaat, 1 stuk
- Cherrytomaten, 15 stuks (leukst in verschillende kleurtjes)
- Feta, 100 gram
- Bosui, 1 stengel
- Pijnboompitten, 1 el
- Mosterd, 2 el
- Brinta, 2 el
- Honing, 2 el 
- Oregano, 1 el
- Ei, 1 stuk
- Basilicum, klein bosje

1. Verwarm de oven voor op 180 graden. Ontdooi de vellen bladerdeeg. Snijd de grote tomaten in plakken van 1cm dik en besprenkel met zout, zodat het vocht er wat uittrekt. Halveer de cherrytomaten, snijd de feta in blokjes en snijd de bosui in kleine ringetjes. Knip / snijd de basilicumblaadjes fijn.

2. Leg een vel bakpapier op een bakplaat en verdeel hierover het bladerdeeg. Leg 3 rijen van 3 vellen onder elkaar. Bestrijk met de mosterd en vervolgens met de brinta (neemt ook vocht op, havermout kan ook), maar laat de randen open. 

3. Knijp de grote tomaten zachtjes uit en leg op het bladerdeeg. Verdeel de kleine tomaatjes erover en vervolgens de feta, oregano, peper en de honing. Verdeel de helft van de basilicumblaadjes erover. Vouw de randen van de taart naar binnen. Klop het ei los en smeer over het bladerdeeg en plaats 45 minuten in de oven.

4. Haal de taart uit de oven en verdeel de resterende basilicumblaadjes eroverheen, samen met de pijnboompitten en bosui. 

Wij aten deze taart met een beetje spinaziesalade! 






dinsdag 15 mei 2018

Groene couscous met knoflookgarnalen en feta

Een recept met maar heel weinig ingrediënten, heel makkelijk en zó lekker! Vooral nu het lekkere weer er aan komt. 



Nodig (2 personen)
- Couscous, 150 gram
- Spinazie, 200 gram
- Munt, handvol
- Gamba's, minstens 4 p.p
- Feta, 50 gram
- Knoflook
- Limoensap, 2 el

1. Bereid de couscous zoals aangegeven op de verpakking. Mix ondertussen in een blender de spinazie met de munt (zonder takjes) en voeg een eetlepel limoensap, peper en zout toe. Als het nog te dik is, voeg dan nog een eetlepel olijfolie toe, maar waarschijnlijk is dat niet nodig.

2. Verhit een scheut olijfolie in een koekenpan en voeg de knoflookteen (geschild) toe. Laat even meebakken tot het lekker naar knoflook ruikt en haal hem er dan uit, voor hij bitter wordt. Voeg de garnalen toe en bak deze 4 minuten op hoog vuur. Blus af met limoensap en zet daarna het vuur uit. 

3. Meng de couscous met het spinazie/munt mengsel en serveer op de borden. Serveer de gamba's daar op en verkruimel de feta, et voilà! 



woensdag 2 mei 2018

Spaghetti met gerookte zalm, prei en frisse witte wijn-roomsaus

Ik ben dol op simpele pasta's met goede ingrediënten en niet te veel gedoe, laat dit er nou net één van zijn. De saus is onwijs makkelijk maar smaakt echt goddelijk. Hij werd bij ons thuis met zeer goede recensies ontvangen in ieder geval, dus zeker uitproberen!


Nodig (2 pers):
- Gerookte zalm, 200 gram
- Spaghetti, 160 gram (of wat je zelf wil...)
- Citroen, halve
- Peterselie, paar takjes
- Prei, 1 stuk
- Rode ui, 1 stuk
- Slagroom, 100 ml
- Witte wijn, 100 ml
- Visbouillon, 1 blokje
- Knoflook, 1 grote teen
- Parmezaanse kaas, 100 gram
- Water, 50 ml
- Kappertjes, 2 el
- Cherrytomaten

1. Snijd de uitjes, peterselie en de knoflook heel fijn en de prei in ringen. Fruit de ui en knoflook aan in wat olijfolie in een hoge koekenpan. Voeg de prei toe en bestrooi met wat peper en zout. Laat op wat lager vuur 5 minuten pruttelen en blus dan af met witte wijn. 

2. Als de wijn een beetje ingekookt is, voeg dan water en het bouillonblokje toe. Laat de saus tot de helft inkoken en voeg dan de room en het citroensap van een halve citroen toe. Laat weer lekker pruttelen tot je een mooie dikke saus hebt (ongeveer 10 minuten). 

3. Kook ondertussen de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking. Wij gebruikten (glutenvrije) spaghetti, maar verse pasta is ook heerlijk! 

4. Voeg de helft van de Parmezaanse kaas toe aan de saus en roer goed door. Snijd de gerookte zalm in blokjes, halveer de cherrytomaten en hak de kappertjes fijn. Voeg dit  toe aan de saus, warm 1 minuut mee op en zet het vuur dan uit. Olijven zijn ook nog lekker om toe te voegen, maar geen must.

5. Giet de pasta af en voeg toe aan de saus. Maak af met wat Parmezaanse kaas en fijngehakte peterselie en eet smakelijk! 

vrijdag 6 april 2018

Bloemkoolrijst met gegrilde groenten en kippendijen

Ik kwam dit laatst tegen bij de albert heijn en het kwam meteen op mijn lijstje van dingen om nog uit te proberen. Echt onwijs makkelijk, en ook nog eens supergezond. Ik vind normale rijst altijd een beetje saai maar deze bloemkoolrijst is heel lekker knapperig en vol van smaak. Top dus!






Nodig (4 pers);
- Bloemkoolrijst, 650 gram (Zelf maken kan natuurlijk ook, dan 2 kleine bloemkolen)
- Kippendijen, 400 gram
- Courgette, 1 stuks
- Paprika, 1 stuks
- Bosui, 3 stuks
- Ras el hanout, 10 gram
- Peper & zout

1. Snijd de kippendijen en paprika in stukken en snijd de bosui en courgette in dunne plakken. Zet ondertussen een grote wok en een grilpan op het vuur.

2. Wok de kippendijen in wat olie in 8 minuten. Smeer ondertussen de stukken courgette en paprika in met olijfolie en bestrooi met peper en zout. Leg de groente in de grilpan, gril voor ongeveer 3 minuten aan de ene kant op en vervolgens 3 minuten op de andere kant. Als de groente mooie bruine streepjes hebben zit je goed ;).

3. Doe de rijst bij de kippendijen in de wok. Wok vervolgens 2 minuten mee. Voeg alle groenten toe aan de wokpan en roer alles goed door elkaar. Breng het geheel op smaak met peper, zout en wat ras el hanout kruiden. Verdeel alles over 4 borden en eet smakelijk!

dinsdag 27 maart 2018

Torentje van tarbot, spinazie en aardappelen

Dit is een gerechtje wat onze moeder laatst voor ons gemaakt heeft. Erg lekker en het ziet er leuk uit! 

We delen het recept graag met jullie :-) 


Nodig (4 pers)
- Tarbot, 2 grote (400 gr)
- Spinazie, 600 gr
- Knoflook, 1 teen
- Aardappelen, 2 grote

1. Verwarm de oven voor op 180 graden. Breng een pan met water en een snufje zout aan de kook. Schil de aardappelen en snijd in dunne plakken. Kook in ongeveer 3 minuten beetgaar. 

2. Pel de knoflookteen en snijd heel fijn. Verhit een scheutje olijfolie in een wokpan en bak de knoflook 2 minuten op middelhoog vuur. Voeg vervolgens de spinazie toe en roer goed door elkaar tot alles geslonken is. Breng op smaak met peper en zout.

3. Plaats vier kookringen in een ovenschaal. Bedek de bodem met 3 a 4 schijfjes aardappel. Verdeel vervolgens een beetje spinazie over de aardappelen en bedek dit met wat tarbot. Leg hier vervolgens weer een laagje aardappel op, daarna weer spinazie en on top nog een mooi stuk tarbot. Breng de tarbot op smaak met peper en zout.

4. Plaats de torentjes in de ovenschaal ongeveer 15 minuten in het midden van de voorverwarmde oven. Serveer vervolgens (zonder ring uiteraard) in diepe borden. Maak een saffraansaus en serveer deze naast de torentjes.

Het geheime recept van de saffraansaus weten wij zelf ook niet helemaal, maar voor een recept van de AH: klik hier






maandag 26 februari 2018

Tomatenrisotto met burrata

Tomatenrisotto met burrata is toch echt één van onze favo vega recepten! Perfect voor meatfree monday dus. 


Nodig (6 pers):
- Tomaten, 1 kilo
- Rode ui, 2 stuks
- Risotto, 450 gr
- Cherrytomaten, 12 stuks
- Basilicum, 1 bosje
- Knoflook, 1 teen
- Parmezaanse kaas, 60 gr
- Kippenbouillon, 1,5 liter
- Burrata, 1 stuk
- Blik gepelde tomaten

1. Breng een pan met water aan de kook, pel en snipper de uitjes en knip de basilicum fijn. Bewaar 6 blaadjes basilicum voor de garnering. Maak een insnijding in de tomaten, dompel ze 1 minuut in het kokende water en koel ze daarna weer af. Pel de tomaten, haal de pitjes eruit en snijd in stukken.

2. Smoor de stukken tomaat 2 minuten in 2 eetlepels olijfolie met een geplet teentje knoflook in een pan. Breng op smaak met peper en zout en de helft van de fijngeknipte basilicum. Zet ondertussen een pan met water en 2 bouillonblokjes op het vuur. 

3. Bak de fijngehakte ui 5 minuten in olijfolie op een laag pitje. Voeg de rijst toe en roer 2 minuten, tot hij parelmoerachtig van kleur wordt. Voeg vervolgens een eetlepel hete bouillon toe en voeg daarna de tomaten toe. Roer met een houten lepel goed door elkaar tot het opgenomen is. Voeg daarna het blik gepelde tomaten nog toe, om het nog meer tomatensmaak te geven. Als het vocht is opgenomen, voeg dan een lepel hete bouillon toe en herhaal dit tot al het vocht opgenomen is. 

4. Draai het vuur na ongeveer 18 minuten uit, als de rijst nog al dente is. Roer er de kaas doorheen en de resterende basilicum. Proef de risotto en breng eventueel op smaak met peper en zout. 

5. Bak de cherrytomaatjes op hoog vuur 1 minuut in 1 eetlepel olijfolie. Snijd de burrata in kleine stukken. Verdeel de risotto over de borden en serveer met 2 cherrytomaatjes, een blaadje basilicum en een beetje burrata.