dinsdag 15 mei 2018

Groene couscous met knoflookgarnalen en feta

Een recept met maar heel weinig ingrediënten, heel makkelijk en zó lekker! Vooral nu het lekkere weer er aan komt. 



Nodig (2 personen)
- Couscous, 150 gram
- Spinazie, 200 gram
- Munt, handvol
- Gamba's, minstens 4 p.p
- Feta, 50 gram
- Knoflook
- Limoensap, 2 el

1. Bereid de couscous zoals aangegeven op de verpakking. Mix ondertussen in een blender de spinazie met de munt (zonder takjes) en voeg een eetlepel limoensap, peper en zout toe. Als het nog te dik is, voeg dan nog een eetlepel olijfolie toe, maar waarschijnlijk is dat niet nodig.

2. Verhit een scheut olijfolie in een koekenpan en voeg de knoflookteen (geschild) toe. Laat even meebakken tot het lekker naar knoflook ruikt en haal hem er dan uit, voor hij bitter wordt. Voeg de garnalen toe en bak deze 4 minuten op hoog vuur. Blus af met limoensap en zet daarna het vuur uit. 

3. Meng de couscous met het spinazie/munt mengsel en serveer op de borden. Serveer de gamba's daar op en verkruimel de feta, et voilà! 



woensdag 2 mei 2018

Pasta met gerookte zalm, prei en frisse witte wijn-roomsaus

Ik ben dol op simpele pasta's met goede ingrediënten en niet te veel gedoe, laat dit er nou net een van zijn. De saus is onwijs makkelijk maar smaakt echt goddelijk. Hij werd bij ons thuis met zeer goede recensies ontvangen in ieder geval, dus zeker uitproberen!


Nodig (2 pers):
- Gerookte zalm, 200 gram
- Pasta, 160 gram (of wat je zelf wil...)
- Citroen, halve
- Peterselie, paar takjes
- Prei, 1 stuk
- Rode ui, 1 stuk
- Slagroom, 100 ml
- Witte wijn, 100 ml
- Visbouillon, 1 blokje
- Knoflook, 1 grote teen
- Parmezaanse kaas, 100 gram
- Water, 50 ml
- Kappertjes, 2 el
- Cherrytomaten

1. Snijd de uitjes, peterselie en de knoflook heel fijn en de prei in ringen. Fruit de ui en knoflook aan in wat boter (of olijfolie) in een hoge koekenpan. Voeg de prei toe en bestrooi met wat peper en zout. Laat op wat later vuur 3 minuten pruttelen en blus dan af met witte wijn. 

2. Als de wijn een beetje ingekookt is, voeg dan water en het bouillonblokje toe. Laat de saus tot de helft inkoken en voeg dan de room en het citroensap van een halve citroen toe. Laat weer lekker pruttelen tot je een mooie dikke saus hebt (ongeveer 10 minuten).

3. Kook ondertussen de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking. Wij gebruikten glutenvrije spaghetti, maar verse pasta is ook heerlijk! 

4. Snijd de gerookte zalm in blokjes, halveer de cherrytomaten en hak de kappertjes fijn. Voeg dit samen met de peterselie toe aan de saus, warm 1 minuut mee op en zet het vuur dan uit. 

4. Giet de pasta af en voeg toe aan de saus. Maak af met wat Parmezaanse kaas en eet smakelijk! 

vrijdag 6 april 2018

Bloemkoolrijst met gegrilde groenten en kippendijen

Ik kwam dit laatst tegen bij de albert heijn en het kwam meteen op mijn lijstje van dingen om nog uit te proberen. Echt onwijs makkelijk, en ook nog eens supergezond. Ik vind normale rijst altijd een beetje saai maar deze bloemkoolrijst is heel lekker knapperig en vol van smaak. Top dus!






Nodig (4 pers);
- Bloemkoolrijst, 650 gram (Zelf maken kan natuurlijk ook, dan 2 kleine bloemkolen)
- Kippendijen, 400 gram
- Courgette, 1 stuks
- Paprika, 1 stuks
- Bosui, 3 stuks
- Ras el hanout, 10 gram
- Peper & zout

1. Snijd de kippendijen en paprika in stukken en snijd de bosui en courgette in dunne plakken. Zet ondertussen een grote wok en een grilpan op het vuur.

2. Wok de kippendijen in wat olie in 8 minuten. Smeer ondertussen de stukken courgette en paprika in met olijfolie en bestrooi met peper en zout. Leg de groente in de grilpan, gril voor ongeveer 3 minuten aan de ene kant op en vervolgens 3 minuten op de andere kant. Als de groente mooie bruine streepjes hebben zit je goed ;).

3. Doe de rijst bij de kippendijen in de wok. Wok vervolgens 2 minuten mee. Voeg alle groenten toe aan de wokpan en roer alles goed door elkaar. Breng het geheel op smaak met peper, zout en wat ras el hanout kruiden. Verdeel alles over 4 borden en eet smakelijk!

dinsdag 27 maart 2018

Torentje van tarbot, spinazie en aardappelen

Dit is een gerechtje wat onze moeder laatst voor ons gemaakt heeft. Erg lekker en het ziet er leuk uit! 

We delen het recept graag met jullie :-) 


Nodig (4 pers)
- Tarbot, 2 grote (400 gr)
- Spinazie, 600 gr
- Knoflook, 1 teen
- Aardappelen, 2 grote

1. Verwarm de oven voor op 180 graden. Breng een pan met water en een snufje zout aan de kook. Schil de aardappelen en snijd in dunne plakken. Kook in ongeveer 3 minuten beetgaar. 

2. Pel de knoflookteen en snijd heel fijn. Verhit een scheutje olijfolie in een wokpan en bak de knoflook 2 minuten op middelhoog vuur. Voeg vervolgens de spinazie toe en roer goed door elkaar tot alles geslonken is. Breng op smaak met peper en zout.

3. Plaats vier kookringen in een ovenschaal. Bedek de bodem met 3 a 4 schijfjes aardappel. Verdeel vervolgens een beetje spinazie over de aardappelen en bedek dit met wat tarbot. Leg hier vervolgens weer een laagje aardappel op, daarna weer spinazie en on top nog een mooi stuk tarbot. Breng de tarbot op smaak met peper en zout.

4. Plaats de torentjes in de ovenschaal ongeveer 15 minuten in het midden van de voorverwarmde oven. Serveer vervolgens (zonder ring uiteraard) in diepe borden. Maak een saffraansaus en serveer deze naast de torentjes.

Het geheime recept van de saffraansaus weten wij zelf ook niet helemaal, maar voor een recept van de AH: klik hier






maandag 26 februari 2018

Tomatenrisotto met burrata

Tomatenrisotto met burrata is toch echt één van onze favo vega recepten! Perfect voor meatfree monday dus. 


Nodig (6 pers):
- Tomaten, 1 kilo
- Rode ui, 2 stuks
- Risotto, 450 gr
- Cherrytomaten, 12 stuks
- Basilicum, 1 bosje
- Knoflook, 1 teen
- Parmezaanse kaas, 60 gr
- Kippenbouillon, 1,5 liter
- Burrata, 1 stuk
- Blik gepelde tomaten

1. Breng een pan met water aan de kook, pel en snipper de uitjes en knip de basilicum fijn. Bewaar 6 blaadjes basilicum voor de garnering. Maak een insnijding in de tomaten, dompel ze 1 minuut in het kokende water en koel ze daarna weer af. Pel de tomaten, haal de pitjes eruit en snijd in stukken.

2. Smoor de stukken tomaat 2 minuten in 2 eetlepels olijfolie met een geplet teentje knoflook in een pan. Breng op smaak met peper en zout en de helft van de fijngeknipte basilicum. Zet ondertussen een pan met water en 2 bouillonblokjes op het vuur. 

3. Bak de fijngehakte ui 5 minuten in olijfolie op een laag pitje. Voeg de rijst toe en roer 2 minuten, tot hij parelmoerachtig van kleur wordt. Voeg vervolgens een eetlepel hete bouillon toe en voeg daarna de tomaten toe. Roer met een houten lepel goed door elkaar tot het opgenomen is. Voeg daarna het blik gepelde tomaten nog toe, om het nog meer tomatensmaak te geven. Als het vocht is opgenomen, voeg dan een lepel hete bouillon toe en herhaal dit tot al het vocht opgenomen is. 

4. Draai het vuur na ongeveer 18 minuten uit, als de rijst nog al dente is. Roer er de kaas doorheen en de resterende basilicum. Proef de risotto en breng eventueel op smaak met peper en zout. 

5. Bak de cherrytomaatjes op hoog vuur 1 minuut in 1 eetlepel olijfolie. Snijd de burrata in kleine stukken. Verdeel de risotto over de borden en serveer met 2 cherrytomaatjes, een blaadje basilicum en een beetje burrata. 







maandag 19 februari 2018

Caesarsalade met krokante kip, citroenmayonaise en gepocheerd ei

Een goede caesarsalade is altijd lekker! Zeker met krokante kip, een eitje, croutons en een lekkere sladressing!


Nodig (4 personen)
- Kippendijen, 600 gr
- Pita broodjes, 2 stuks
- Romeinse sla, 1 krop
- Cherrytomaten, 120 gr
- Ei, 5 stuks
- Parmezaanse kaas, handvol
- Bloem, 6 el
- Mayonaise yofresh, 4 el
- Limoensap, 1 el
- Azijn, 1 el

1. Verwarm de oven voor op 200 graden. Snijd de pita broodjes in kleine blokjes en verdeel over een bakplaat met bakpapier. Plaats 12 minuten in het midden van de voorverwarmde oven. Mix ondertussen de mayonaise met het limoensap.

2. Breng een pan met water aan de kook en voeg een scheut azijn toe. Snijd de sla in grove stukken, halveer de cherrytomaten en snijd de kippendijen in blokjes. Klop 1 ei in een schaaltje los en verdeel de bloem over een ander schaaltje. Dompel de kippenblokjes stuk voor stuk onder in ei en daarna in het bloem, zodat je ze straks lekker krokant kunt bakken. 

3. Meng de sla met de cherrytomaten, Parmezaanse kaas en croutons (als ze klaar zijn) in een saladeschaal. Breng op smaak met peper en zout.

4. Verhit een flinke scheut maïsolie in een wokpan (of andere olie) en voeg de kippendijen toe. Bak ongeveer 10 minuten op middelhoog vuur, tot ze goudbruin van kleur zijn en van binnen gaar zijn (check dit even door de kip door midden te snijden). 

5. Breek voorzichtig één ei in een kommetje. Als het water kookt, roer er dan goed doorheen zodat er een draaikolk ontstaat. Laat het eitje voorzichtig in deze draaikolk vallen, je kunt hem eventueel opvangen met een kleine juslepel zodat het ei eventjes bij elkaar blijft. Laat 1 minuut koken en leg hem dan in een apart schaaltje. Herhaal dit voor alle 4 de eieren. 

6. Serveer de kippendijen op de salade en de gepocheerde eitjes daarbovenop. Serveer de citroenmayonaise apart, zodat iedereen dit naar smaak kan toevoegen. De gepocheerde eitjes zorgen namelijk ook al voor een klein beetje 'saus'. Enjoy!




vrijdag 16 februari 2018

Saffraanrisotto met gamba's

Wat een goede verjaardagscadeaus: saffraan uit Iran en saffraanrisotto van de Dille & Kamille. Genoeg reden om saffraanrisotto te maken dus!



Nodig (2 personen):
- Saffraanrisotto, 150 gr
- Gamba's, 10 stuks
- Prei, 1 stuk
- Rode ui, 1 stuk
- Knoflook, 1 teen
- Cherrytomaten, 6 stuks
- Peterselie, 1 takje
- Limoensap, 1 el
- Bouillonblokje groente, 1 stuk
- Saffraan, 1 tl
- Witte wijn, 2 scheuten

1. Verwarm de oven voor op 200 graden. Was de prei, haal de boven en onderkant eraf en snijd fijn. Pel en snipper de ui en leg de cherrytomaten in een ovenschaal en besprenkel met olijfolie. Pel en snipper de knoflookteen en hak de peterselie fijn. 

2. Ontdooi de gamba's indien nodig. Leg de saffraan in een klein schaaltje en giet er één scheut wijn bij. Laat dit 10 minuten intrekken, tot de wijn een mooie diepgele kleur krijgt. Zet ondertussen een pan water op het vuur (ongeveer 1 liter) tot het kookt en voeg dan het bouillonblokje toe. 

3. Verhit een scheut olijfolie in een goede risottopan en bak de ui op middelhoog vuur. Voeg de helft van de knoflookteen toe en de prei en bak op laag vuur 5 minuten mee. Voeg dan de risotto toe, roer alles goed door elkaar en voeg de overige scheut wijn toe. Als dat opgenomen is, voeg dan de wijn met saffraan toe. Roer goed door elkaar en wacht tot al het vocht opgenomen is en giet er dan een soeplepel bouillon bij. Herhaal dit ongeveer 18 minuten, tot de risotto beetgaar is. 

4. Plaats de cherrytomaten 12 minuten in het midden van de voorverwarmde oven. Verhit een scheut olijfolie in een wokpan, voeg de halve teen knoflook toe en wok de gamba's op hoog vuur in 5 minuten gaar. Voeg vervolgens het limoensap toe en zet het vuur uit.

5. Als de risotto beet gaar is, haal hem dan van het vuur af en laat even rusten. Verdeel de risotto over de borden en serveer met de cherrytomaten, gamba's en peterselie.