maandag 19 februari 2018

Caesarsalade met krokante kip, citroenmayonaise en gepocheerd ei

Een goede caesarsalade is altijd lekker! Zeker met krokante kip, een eitje, croutons en een lekkere sladressing!


Nodig (4 personen)
- Kippendijen, 600 gr
- Pita broodjes, 2 stuks
- Romeinse sla, 1 krop
- Cherrytomaten, 120 gr
- Ei, 5 stuks
- Parmezaanse kaas, handvol
- Bloem, 6 el
- Mayonaise yofresh, 4 el
- Limoensap, 1 el
- Azijn, 1 el

1. Verwarm de oven voor op 200 graden. Snijd de pita broodjes in kleine blokjes en verdeel over een bakplaat met bakpapier. Plaats 12 minuten in het midden van de voorverwarmde oven. Mix ondertussen de mayonaise met het limoensap.

2. Breng een pan met water aan de kook en voeg een scheut azijn toe. Snijd de sla in grove stukken, halveer de cherrytomaten en snijd de kippendijen in blokjes. Klop 1 ei in een schaaltje los en verdeel de bloem over een ander schaaltje. Dompel de kippenblokjes stuk voor stuk onder in ei en daarna in het bloem, zodat je ze straks lekker krokant kunt bakken. 

3. Meng de sla met de cherrytomaten, Parmezaanse kaas en croutons (als ze klaar zijn) in een saladeschaal. Breng op smaak met peper en zout.

4. Verhit een flinke scheut maïsolie in een wokpan (of andere olie) en voeg de kippendijen toe. Bak ongeveer 10 minuten op middelhoog vuur, tot ze goudbruin van kleur zijn en van binnen gaar zijn (check dit even door de kip door midden te snijden). 

5. Breek voorzichtig één ei in een kommetje. Als het water kookt, roer er dan goed doorheen zodat er een draaikolk ontstaat. Laat het eitje voorzichtig in deze draaikolk vallen, je kunt hem eventueel opvangen met een kleine juslepel zodat het ei eventjes bij elkaar blijft. Laat 1 minuut koken en leg hem dan in een apart schaaltje. Herhaal dit voor alle 4 de eieren. 

6. Serveer de kippendijen op de salade en de gepocheerde eitjes daarbovenop. Serveer de citroenmayonaise apart, zodat iedereen dit naar smaak kan toevoegen. De gepocheerde eitjes zorgen namelijk ook al voor een klein beetje 'saus'. Enjoy!




vrijdag 16 februari 2018

Saffraanrisotto met gamba's

Wat een goede verjaardagscadeaus: saffraan uit Iran en saffraanrisotto van de Dille & Kamille. Genoeg reden om saffraanrisotto te maken dus!



Nodig (2 personen):
- Saffraanrisotto, 150 gr
- Gamba's, 10 stuks
- Prei, 1 stuk
- Rode ui, 1 stuk
- Knoflook, 1 teen
- Cherrytomaten, 6 stuks
- Peterselie, 1 takje
- Limoensap, 1 el
- Bouillonblokje groente, 1 stuk
- Saffraan, 1 tl
- Witte wijn, 2 scheuten

1. Verwarm de oven voor op 200 graden. Was de prei, haal de boven en onderkant eraf en snijd fijn. Pel en snipper de ui en leg de cherrytomaten in een ovenschaal en besprenkel met olijfolie. Pel en snipper de knoflookteen en hak de peterselie fijn. 

2. Ontdooi de gamba's indien nodig. Leg de saffraan in een klein schaaltje en giet er één scheut wijn bij. Laat dit 10 minuten intrekken, tot de wijn een mooie diepgele kleur krijgt. Zet ondertussen een pan water op het vuur (ongeveer 1 liter) tot het kookt en voeg dan het bouillonblokje toe. 

3. Verhit een scheut olijfolie in een goede risottopan en bak de ui op middelhoog vuur. Voeg de helft van de knoflookteen toe en de prei en bak op laag vuur 5 minuten mee. Voeg dan de risotto toe, roer alles goed door elkaar en voeg de overige scheut wijn toe. Als dat opgenomen is, voeg dan de wijn met saffraan toe. Roer goed door elkaar en wacht tot al het vocht opgenomen is en giet er dan een soeplepel bouillon bij. Herhaal dit ongeveer 18 minuten, tot de risotto beetgaar is. 

4. Plaats de cherrytomaten 12 minuten in het midden van de voorverwarmde oven. Verhit een scheut olijfolie in een wokpan, voeg de halve teen knoflook toe en wok de gamba's op hoog vuur in 5 minuten gaar. Voeg vervolgens het limoensap toe en zet het vuur uit.

5. Als de risotto beet gaar is, haal hem dan van het vuur af en laat even rusten. Verdeel de risotto over de borden en serveer met de cherrytomaten, gamba's en peterselie. 





dinsdag 13 februari 2018

Kip kerrie taart

Laatst zag ik een recept voor een taart met kip en prei en toen dacht ik: dit lijkt mij veel lekkerder met kip kerrie erin. En dus kwam ik zo op deze heerlijke kip kerrie taart!




Nodig (1 taart: zeker 4 personen)
- Bladerdeeg, 8 vellen
- Magere kwark, 4 el
- Eieren, 4 stuks
- Prei, 1 stuk
- Rode ui, 1 stuk
- Ananas (uit blik), 3 ringen
- Kippendij, 500 gram
- Parmezaanse kaas, 3 el
- Kerrie, 6 el
- Peper, zout en boter (voor het invetten van de quichevorm)

1. Verwarm de oven voor op 200 graden en ontdooi de vellen bladerdeeg. Snijd de kippendijen in blokjes, de prei in ringen en hak de rode ui fijn. Snijd de ananas in blokjes. Kluts 3 eieren door elkaar en meng met de magere kwark en de Parmezaanse kaas. Bewaar 1 ei om alleen het eidooier uit te halen (voor de bovenkant van de taart). 

2. Verhit een scheut olijfolie in een braadpan en rul de ui. Voeg vervolgens de prei toe en bak 5 minuten op laag vuur. Voeg daarna de kip toe en bak op middelhoog vuur tot de kip goudbruin van kleur is. Voeg daarna peper en zout toe en 3 eetlepel kerrie en laat even kort afkoelen.

3. Vet de quichevorm in met boter en bedek met bladerdeeg. Meng het kip/prei mengsel met de kwark en ei en verdeel over het bladerdeeg. Vouw de randen waar mogelijk dicht en pak de taart in met de overige vellen bladerdeeg. 

4. Smeer het eigeel over de bovenkant, voor een mooie goudbruine kleur. Plaats 50 minuten in het midden van de voorverwarmde oven. Mocht de bovenkant te snel donker / zwart worden, leg er dan aluminiumfolie overheen. Bij ons was dat niet nodig :-) 




woensdag 24 januari 2018

Quiche met spinazie, geitenkaas, spek en cherrytomaat

Een quiche met al onze lievelingsgerechten, al zo vaak gemaakt en nog nooit met jullie gedeeld. Hoe dan!? Bij deze!

Nodig
- Spinazie, 400 gram
- Geitenkaas, 125 gram
- Spekjes, 150 gram
- Bladerdeeg, 5 of 6 vellen (afhankelijk van grootte quichevorm)
- Magere kwark, 4 eetlepels
- Eieren, 3 stuks
- Boter (om quichevorm in te vetten)

  1.Verwarm de oven voor op 200 graden. Bak de spekjes goudbruin en laat afkoelen in een kommetje. Wok / bak in dezelfde pan de spinazie (in porties) totdat die genoeg geslonken is. Laat de spinazie uitlekken in een vergiet. Breng de spinazie op smaak met peper en zout.

  2. Klop de eitjes los en meng met de magere kwark.  Verkruimel de helft van de geitenkaas en meng met de eitjes en kwark. Breng op smaak met peper en zout.

  3. Ontdooi de vellen bladerdeeg, vet de quichevorm in met boter en verdeel het bladerdeeg over de quichevorm. Prik een paar keer in met een vork.  
   
  4. Meng de spekjes en spinazie met het ei-kwark mengsel en giet over het
     bladerdeeg.  Halveer de cherrytomaten en verdeel over de quiche. Verdeel de resterende geitenkaas ook over de quiche (evt in mooie plakjes) en besprenkel met zout en peper (als je daarvan houdt). Plaats de quiche ongeveer 45 minuten in het midden van de oven. Dek hem na 30 minuten af met aluminium folie – indien hij al te goudbruin van kleur is


woensdag 17 januari 2018

Couscous met gegrilde groenten, feta en falafel balletjes

Couscous met gegrilde groenten en feta is altijd goed, maar deze falafel balletjes erbij maken het net even af! Wij zijn trouwens geen mega falafel fan en hadden dus geen zin om het zelf te maken, maar ik vond de balletjes van de AH best lekker.. Dus waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan!? 



Nodig (4 personen):
- Couscous, 300 gr
- Feta, 100 gr
- Gele en rode paprika
- Rode ui, 1 grote
- Courgette, 1 stuk
- Aubergine, 1 stuk
- Cherrytomaten, 100 gr
- Falafel balletjes, 2 / 3 pp

1. Verwarm de oven voor op 200 graden. Verwijder de zaadlijsten van de paprika en snijd in reepjes. Pel en snipper de rode ui en snijd in halve ringen. Snijd de aubergine en courgette in halve cirkels / blokjes. Verdeel alle groenten over de ovenschaal en besprenkel met olijfolie (2 el) peper en zout (en eventueel nog wat mediterraanse kruiden). Doe 40 minuten in het midden van de voorverwarmde oven (afhankelijk van je oven, wellicht bij jou wat korter), hussel halverwege de groenten even om.

2. Kook de couscous volgens de verpakking. Laat uitlekken in een vergiet en verdeel over een schaal. Snijd de feta in blokjes en verdeel de helft over de warme couscous, zodat het een beetje smelt.

3. Verhit een scheut olijfolie in een koekenpan en bak de falafel tot hij warm is. Verdeel de gegrilde groenten over de schaal met couscous, vervolgens de falafel balletjes en de feta. Lekker makkelijk en erg lekker! Ook als restje voor naar werk de volgende dag, als er iets over blijft... ;-) 

donderdag 11 januari 2018

Gnocchi ovenschotel met courgette, tomaat, ui en mozzarella

Een super makkelijk vegetarisch gerecht, wat zo op tafel staat en lekker kleurrijk is!

Nodig (4 personen):
- Gnocchi, 2 pakken
- Mozzarella, 1 bol
- Courgette, 1,5 (of 2 kleine)
- Rode ui, 2 stuks
- Bosui, 1 stuk
- Gepelde tomaten, 1 blik
- Paprika, 1 stuk
- Italianase kruiden, 2 el

1. Verwarm de oven voor op 200 graden en breng een pan met water aan de kook. Was de courgette en snijd in blokjes. Pel en snipper de ui en snijd de bosui in kleine ringetjes. Verwijder de zaadlijsten van de paprika en snijd in blokjes.

2. Verhit een scheut olijfolie in een wokpan en bak de courgettes 5 minuten op middelhoog vuur. Voeg vervolgens de ui en paprika toe. Snijd ondertussen de mozzarella in dunne plakken en breng op smaak met peper en zout.

3. Nadat je de groenten zo'n 8 minuten gebakken hebt voeg je de gepelde tomaten toe. Breng alles op smaak met peper, zout en de Italiaanse kruiden. Kook ondertussen de gnocchi 2 minuten. 

4. Giet de gnocchi af en voeg toe aan de pan met groenten en tomatensaus. Verdeel vervolgens over de ovenschaal en leg de mozzarella er bovenop. Verdeel de bosui erover en plaats maximaal 10 minuten in het midden van de voorverwarmde oven (totdat de mozzarella licht gesmolten is). 

Bon appétite! 

maandag 8 januari 2018

Italiaanse vlag van groenten

Dit gerecht hadden wij laatst een keer voorbij zien komen op Instagram en zag er zo kleurrijk en vrolijk uit, dat we het vandaag eens maakten voor de lunch. Een heerlijk vegetarisch gerecht, wat je als hoofdgerecht kan eten (bijvoorbeeld met mozzarella), als lunch of als bijgerecht als groenten.



Nodig (voor schaal zoals hierboven):
- Trostomaten, 4 stuks
- Aubergine, 1 stuk
- Courgette, 1 stuk
- Rode ui, 4 stuks
- Tijm, 2 el
- Knoflook, 1 teen
- Olijfolie, peper en zout
- Eventueel: mozzarella

1. Verwarm de oven voor op 180 graden. Snijd alle groenten in plakken van ongeveer 2 cm. Breng alle groenten op smaak met peper en zout (vooral de courgette en aubergine).

2. Verdeel over een ovenschaal door achtereenvolgend een plak tomaat, aubergine, courgette en ui neer te leggen. Probeer de groenten rechtop te zetten (dit lukt pas goed als de cirkel rond is). Verdeel de groenten eerst aan de buitenste ring van de ovenschaal en gebruik de resterende groenten voor de binnenkant. 

3. Pel een teen knoflook. Verwarm een scheut olijfolie (3 el) in een klein steelpannetje en bak de knoflook in 3 minuten goudbruin. Voeg vervolgens de tijm toe en laat even intrekken, maar zet het vuur uit. Verdeel de olijfolie over de groenten in de ovenschaal en breng nogmaals op smaak met peper en zout. 

4. Plaats de ovenschaal ongeveer 25 minuten in het midden van de voorverwarmde oven. Kijk dan of de groenten gaar is. Wij deden hem hierna nog 10 minuten op 150 graden met aluminiumfolie erover heen, zodat de groenten niet zwart werd.

Als je er graag mozzarella bij wilt serveren, snijd de mozzarella dan ook in plakken van 2 cm en breng op smaak met peper en zout. Verdeel de mozzarella tussen de groenten schijven nadat de groenten 25 minuten in de oven zijn geweest. Plaats nog 10 minuten gezamenlijk in de oven.