Pagina's

donderdag 29 juni 2017

Prei-kerrie ovenschotel

In mijn studententijd at ik wel eens een hele makkelijke prei-kerrie schotel met een zakje van Maggie. Wel eens inderdaad, dat kwam heel weinig voor. Nu zit ik midden in een verhuizing en had ik daar weer zin in, maar wilde ik alsnog niet uit een zakje eten, dus maakte ik hem zelf na! Een erg lekker en vrij makkelijk recept, wat je zo in de oven schuift zodat je nog lekker wat dozen uit kunt pakken ;-)

Nodig (4 pers)
- Prei, 3 stuks 
- Gehakt, 500 gr
- Aardappelen, voorgekookt 500 gr
- Tomaten, 2 stuks
- Geraspte kaas, 100 gr
- Finesse kookroom, 125 ml
- Kerrie, 2 el
- Paprikapoeder, 2 el 
- Ei, 1 stuk
- Ui, 1 rode
- Knoflook, 1 teen
- Azijn, 1 el

1. Verwarm de oven voor op 200 graden. Pel en snipper de ui en snijd de tomaten in plakken. Pel de knoflook en hak fijn. Haal de uiteinden van de prei, snijd door midden, was goed en snijd in halve ringen. 

2. Verhit een scheut olijfolie in een wok of braadpan en bak de prei op middelhoog vuur ongeveer 10 minuten, roer er af en toe doorheen zodat het niet aanbrandt. Voeg vervolgens een scheut azijn toe (1 el) en laat op laag vuur even doorsudderen. Dit zorgt voor een lekker smaakje aan de prei!

3. Verhit een scheut olijfolie in een braadpan en bak de ui in 4 minuten glazig. Voeg vervolgens de knoflook kort toe en daarna het gehakt. Rul het gehakt tot het bruin van kleur is en breng op smaak met flink wat zout, peper en paprikapoeder. 

4. Klop het ei los en meng met de kookroom en kerriepoeder. Verdeel vervolgens de prei over de ovenschaal, verdeel het gehaktmengsel eroverheen en vervolgens de aardappels. Schenk het ei/room mengsel er overheen en bedek de schotel met de geraspte kaas. Plaats 30 minuten in het midden van de voorverwarmde oven. Leg dan de tomaten er bovenop en plaats nog 10 minuten in de oven. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten