Pagina's

maandag 25 mei 2015

Open lasagne met gerookte zalm en groene groenten

  
Deze open lasagne wilde ik al heel lang uitproberen en eindelijk heb ik het gedaan! Ik ben absoluut geen lasagne fan, omdat ik het altijd een zacht prutje vind als het uit de oven kom. Daarom maak ik het zelf nooit, maar deze open lasagna vond ik wel het proberen waard. En gelukkig maar, want het was een heerlijk fris maaltje en had nog een lekkere bite omdat je de lasagnebladen kort kookt en de groenten lekker knapperig blijven. 

Nodig (4 pers):
- Lasagnebladen, 300 gr
- Broccoli, 300 gr
- Prei, 1 stuk
- Tuinerwten, 225 gr
- Citroen, 1 stuk
- Mascarpone, 250 gr
- Slagroom, 125 gr
- Basilicum, 15 gr
- Gerookte zalm, 400 gr

Breng twee pannen met water aan de kook en voeg zout toe aan het water. Snijd ondertussen de prei in halve ringen (vergeet de prei niet te wassen) en de broccoli in roosjes. Scheur de basilicumblaadjes in stukjes en snijd de gerookte zalm in blokjes of reepjes. Kook de broccoli ongeveer 4 minuten en voeg vervolgens de tuinerwten toe en kook 2 minuten mee. 

Verhit een klontje boter in een koekenpan en voeg de prei ringen toe. Laat ongeveer 15 minuten met de deksel op de pan op laag vuur smoren. Voeg vervolgens de broccoli en tuinerwten toe en voeg peper en zout toe aan de groene groenten.

Rasp de schil van de citroen en pers de citroen uit. Voeg het citroenrasp en -sap toe in een steelpan en breng het tegen de kook aan. Draai het vuur laag en voeg de mascarpone en slagroom toe. Breng op smaak met peper en zout en roer goed. Laat het ongeveer 5 minuten op het vuur staan.

Kook ondertussen de lasagnebladen 3 minuten in de pan met kokend water. Neem de bladen met een tang voorzichtig uit de pan en besprenkel met olie.

Leg op elk bord 1 lasagneblad. Bedek met de helft van de groenten, 1/3e van de saus en 1/3e van de gerookte zalm. Leg hier weer 1 lasagneblad op, de rest van de groenten (of bewaar een klein beetje groen voor de opmaak), 1/3e van de citroensaus, 1/3e van de gerookte zalm en de helft van de basilicum. Dek af met het laatste lasagnablad, de rest van de citroensaus, de rest van het basilicum, de rest van de gerookte zalm en eventueel groenten en bestrooi met peper en zout. 

Ik kreeg voor de opmaak gelukkig wat hulp van mijn lieve teamgenootje Julia, anders was het eten al koud geweest voor het op tafel stond denk ik. Het is dus fijn om extra handjes te hebben voor dit maaltje :-) Geniet ervan!  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten