Pagina's

donderdag 19 februari 2015

Kipburger met zongedroogde tomaat, bosui, feta en guacemole

Mijn recept voor een broodje hamburger is één van mijn lekkerste recepten en mijn lievelingseten, dus ik wilde nog even wachten om dat recept met jullie te delen. Gelukkig komen deze kipburgers heel erg in de buurt: erg lekker en iets gezonder dan mijn hamburger receptje! 

Nodig (4 pers):
- Kipfilet, 750 gr voor 6 grote kipburgers of 8 kleinere
- Zongedroogde tomaat, 295 gr
- Bosui, 3 stuks
- Veldsla, 75 gr
- Feta, 75 gr
- Paneermeel, 50 gram (ongeveer? Best veel in ieder geval)
- Ei, 1 stuk
- Avocado, 2 stuks
- Rode pesto, 1 eetlepel
- Italiaanse bollen, 4 stuks
- Aardappelen kruimig, 4 per persoon
- Rozemarijn, 2 eetlepels
- Zeezout, 2 eetlepels
- Boter en olijfolie

Verwarm de oven voor op 200 graden. Was de aardappelen en snijd ze in gelijke stukken. Verdeel de aardappels in schil over de ovenschaal en besprenkel met flink wat olijfolie, zeezout en rozemarijn. Plaats de ovenschaal 20 minuten in het midden van de voorverwarmde oven en schep de aardappelen af en toe om. 

Snijd de kipfilets in kleine blokjes en maak er kipgehakt van door het in een blender fijn te malen. Maal vervolgens 200 gram zongedroogde tomaten en alle bosui fijn in de blender en meng dit met de kipgehakt. Voeg een rauw ei toe, verkruimel 25 gram feta over de kip, voeg een eetlepel rode pesto toe en kneed alles goed door elkaar. Breng alles op smaak met peper en zout. Bij mij was het nogal een smeuïg mengsel nadat ik het ei toegevoegd had, dus voegde ik flink wat paneermeel toe. Vervolgens maak je 6 grote of 8 kleine burgers van het mengsel. Bestrooi de burgers ook nog met een klein beetje paneermeel.

Verhit een klont boter in twee koekenpannen en bak hierin de kipburgers op middelhoog vuur in 10 minuten goudbruin. Keer de burgers regelmatig om. Voeg vervolgens een glas lauwwarm water toe aan elke pan en laat de kip nog 10 a 15 minuten gaar stomen. 

Ondertussen maak je guacamole van 1,5e avocado, door de avocado fijn te stampen en op smaak te brengen met peper en zout. Snijd de Italiaanse bollen door de helft en besmeer met de guacamole. Leg er een paar blaadjes veldsla op, vervolgens de kipburgers en wat zongedroogde tomaat en feta. Maak eventueel met de resterende veldsla, feta, zongedroogde tomaat en avocado een salade. Serveer de kipburgers met de aardappels in schil uit de oven en je hebt heerlijk, en stiekem best licht, avondeten!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten